Vasten staat van oudsher bekend als een middel om het lichaam te reinigen en zelfdiscipline te bevorderen.

  • De vroegste Amerikaanse Indianen vasten om de Grote Geest te zien;
  • Jezus bracht veertig dagen in de woestijn door en Mozes vaste op de Sinaï;
  • Yogi’s vasten vooral om het lichaam en geest te te leren beheersen, maar ook om het lichaam te reinigen en het op die manier te verjongen.

Vasten is in feite de natuurlijke wijze om met ziekte of pijn af te rekenen.
Dieren in het wild stoppen met eten als ze gewond of ziek zijn. Onze huisdieren vertonen soms nog steeds dat gedrag. En wijzelf raken onze eetlust kwijt wanneer wij koorts hebben.
Door het tot rust brengen van onze spijsvertering komt energie vrij voor geestelijke ontwikkeling en zelfgenezing en raakt het lichaam zijn afval stoffen en gifstoffen kwijt.
Vasten moet onder geen beding worden verward met het volgen van een dieet. Het doel is niet gewicht kwijt te raken.

Hoe te vasten.
Eerst moet je besluiten wanneer en hoe lang je wilt vasten.

  • Kies een tijd uit waarop je het niet te druk hebt;
  • Een tijd waar je geen medicijnen gebruikt (vasten is ook een soort medicijn);
  • Beslis wat voor soort vastenperiode je gaat volgen, een periode op water, fruitsappen of groentesap. En houd je daar strikt aan;
  • Wanneer je meerdere dagen vast, dan krijg je het vooral dag 1 en 2 erg koud. Ga derhalve niet vasten wanneer het weer net in een een koude periode bevindt.

Een dag vasten per week is een goede oefening om de wilskracht te versterken. Maar als je gifstoffen uit je lichaam wilt verwijderen zul je meer tijd nodig hebben.
Je kunt veilig vier dagen vasten zonder dat er iemand bij je is (om je te verzorgen). Wil je langer vasten dan moet je ervaren zijn. Ofwel weten wat er gebeurd met je.

In een vastenperiode met water, drink je net zoveel water als je maar wilt. In Nederland hebben we zeer goed leidingwater. Dus dat kun je zonder problemen gebruiken. In het buitenland moet je soms gebruik maken van gebotteld water.

De yogi’s voeren schoonmaak oefeningen uit, om het vasten te begeleiden. Oefeningen zoals basti en klysma’s. Als je bekend bent met die oefeningen dan kun je ze zeker integreren. Maar als je er onbekend mee bent, dan kun je ze beter links laten liggen.

Als je meer wilt weten over vasten, laat dan hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *