Surya namaskar - de zonnegroet

De zonnegroet bestaat uit 12 houdingen die vloeiend in elkaar overlopen.
Elke nieuwe dag kun je beginnen door deze groet uit te voeren terwijl je naar de zon kijkt.

In de video wordt de zonnegroet 6x uitgevoerd.
In de begeleiding ligt bij de eerste 2 rondes de nadruk op de uitvoering.
En bij de volgende 4 rondes op de ademhaling.

Wanneer je de houdingen door hebt, dan heb je geen begeleiding meer nodig.
Dan zet je ‘smorgens je eigen fijne muziek op en doe je 10x de zonnegroet.

Als je geluk hebt en je hebt de ochtendzon in je tuintje, dan leg je een handdoek op het gras en doe je hem buiten.
Het aantal herhalingen bouw je langzaam op naar 10 keer.

De ademhaling

Als je de volgorde eenmaal door hebt, dan kun je de ademhaling erbij betrekken.
Gedurende een groet aan de zon haal je 5 keer adem.
Één in- of uitademing per houding.
In houding 1 adem je uit, daarna gaat het vanzelf.
Bij de plankhouding (5) houd je je adem vast.

Hieronder staat een tekening met alle 12 houdingen van de surya namaskar.

Maak je niet te druk over de ademhaling, die leer je vanzelf.
Alles heeft tijd nodig, ook dit!

Misschien helpt nog de tip, dat je inademt wanneer je achterover buigt en in ademt wanneer je voorover buigt.

Voordelen van surya namaskar.

Door de zonnegroet te doen, smorgens meteen na het opstaan.
Activeer je snel je lichaam.
De zonnegroet verbetert de bloedcirculatie.
En het helpt bij het soepel laten lopen van je verteringssysteem.

Doen we de zonnegroet snel of langzaam?
Wanneer je de zonnegroet op het ritme van de ademhaling doet, dan heb je precies het juiste tempo te pakken. De langzame bewegingen zorgen voor harmonie in je lichaam, geest en je ademhaling.
Het is een meditatieve ervaring.

Hoe zit het met het rechter en linkerbeen?
Ik heb van de yogi’s in India geleerd om altijd de linkerbeen als eerste naar achteren te doen (houding 4) en weer terug naar voren in houding 9.
Zo sta je omstebeurt in een krijger houding met je rechterbeen voor (houding 4) of je linker been voor (houding 9).
Hier in het westen krijg ik veel vragen over die volgorde. En in de video wissel ik het linker en rechterbeen af in houding 4.

Maar persoonlijk vind ik de manier van de yogi’s veel makkelijker!
Makkelijker te onthouden.

En waarom al die vragen?

Begin zelf en ervaar hoe het voor jou voelt.

Chill

Het is geen wedstrijd, prestatie drang mag je gewoon loslaten.
Het belangrijkste is dat je de oefening doet.
De ene dag 3x, de andere 6x, net hoe je je voelt.

Dag in, dag uit.
En dan begint het wonderbaarlijke:
De oefening wordt onderdeel van je systeem.
Je hoeft smorgens er niet meer over na te denken. Het wordt zo natuurlijk als het poetsen van je tanden.

Veel succes!

“The sign of intelligence is that you are constantly wondering.
Idiots are always dead sure about every damn thing they are doing in their life.”

Jaggi Vasudev