Hier volgt een ontspanningsoefening. Voor mensen die thuis willen oefenen, bijvoorbeeld wanneer ze een drukke dag hebt gehad en moeilijk in slaap kunnen komen omdat alle dingen maar in hun hoofd blijven malen. Deze oefening zal ook in de lessen terugkomen.

  • We liggen op de rug.
  • Benen liggen heupbreedte van elkaar en de voeten vallen ontspannen naar buiten.
  • De armen liggen naast het lichaam met de handpalmen omhoog gericht.
  • Bij de volgende uitademing sluiten we de open en inademend trekken we de kin naar de borst, tillen het hoofd iets op, maken ons naar de kruin toe lang en leggen het hoofd weer neer.
  • Je kaken zijn ontspannen, je schouders, armen en handen zijn ontspannen. Bij de volgende uitademing trekken we de buikspieren aan en drukken de onderrug tegen het matje.
  • Inademend laten we de buik weer los.
  • We gaan nu met onze aandacht naar het contact dat het lichaam maakt met de mat.
  • Voel hoe je lichaam ontspannen en zwaar op de mat ligt.
  • We voelen het contact dat de hielen, kuiten, bovenbeen, bekken, bovenrug, schouders armen en handen en de achterkant van je hoofd met de mat maken.
  • We gaan nu met onze aandacht naar onze buik.
  • En voelen hoe op elke inademing de buik omhoog komt en uitademend weer naar beneden gaat.
  • Inademend komt de buik omhoog, uitademend gaat je buik weer omlaag.
  • Inademend gaat je buik omhoog en uitademend voel je je lichaam breder op je matje liggen.
    Inademend gaat de buik omhoog, uitademend lig je nog zwaarder en breder op je matje.

TIP: als je mobiele telefoon hebt, dan kun je dit opnemen, direct gevolgd door ontspannen muziek. Dan kun je je nog meer aan de oefening overgeven zonder je energie te moeten steken in het herinneren van de juiste woorden of tekst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *